Ihned.cz, přesněji Marcela Jurková, dokonce získala ceník. Částky se pohybují v řádu desítek až stovek tisíc. V některých krajích jsou příspěvky kandidátů dobrovolné, v jiných tak trochu dobrovolné nejsou (Karlovarský, Moravskoslezský, Olomoucký, Ústacký, Vysočina). Pravda, v naší vyspělé tržní demokracii na tomto neortodoxním způsobu financování kampaně není pozoruhodné ani tak to, že k němu dochází (nebyl bych překvapen, pokud by se praktikoval i v jiných stranách), jako spíš, že se tak děje zřejmě zcela veřejně. To svědčí o totálním právním bezvědomí uvnitř ODS.
„Politický systém je založen na svobodném a dobrovolném vzniku a volné soutěži politických stran respektujících základní demokratické principy a odmítajících násilí jako prostředek k prosazování svých zájmů.“
Což dále upřesňuje zákon o sdružování v politických stranách. Princip prodeje míst na kandidátce je evidentně diskriminační vůči méně majetným členům strany, kteří si stěží mohou dovolit zaplatit stovky tisíc. Jestliže je principem demokracie, že přístup k veřejným funkcím by neměl být odpírán na základě majetkových poměrů, praxe ODS je protiústavní.
Pokud se někdo domnívá, že principem demokracie je, že míra politického vlivu občana je odvislá od výše jeho bankovního konta, pořád ještě je tu jeden malý problém se zákonem o sdružování v politických stranách a politických hnutích.
Tento zákon v § 17 odstavci 4 vyjmenovává, z jakých zdrojů mohou strany získávat příjmy:
„(4) Příjmem strany a hnutí mohou být:
a) příspěvek ze státního rozpočtu České republiky na úhradu volebních nákladů,
b) příspěvek z e státního rozpočtu Č eské republiky na činnost strany a hnutí (dále jen
„příspěvek na činnost“),
c) členské příspěvky,
d) dary a dědictví,
e) příjmy z pronájmu a prodeje movitého a nemovitého majetku,
f) úroky z vkladů,
g) příjmy vznikající z účasti na podnikání jiných právnických osob podle odstavce 3,
h) příjmy z pořádání tombol, kulturních, společenských, sportovních, rekreačních, vzdělávacích
a politických akcí,
i) půjčky a úvěry.“
Také tam postrádáte příjmy z prodeje míst na kandidátkách? To proto, že tam nejsou.
Peníze za místa na kandidátce jsou zřejmě účtovány jako dary na volební kampaň. Funguje to asi tak, jako když obdarujete hostinského třiceti korunami a on vás následně obdaruje půllitrem piva. Na těchto dvou zcela oddělených transakcích není nic, co by připomínalo prodej, že ano. Hlavně, ře je ČR demokratický právní stát.