Ministerstvo financí se rozhodlo vytvořit nový zákon o sázkových hrách, asi protože je to jednodušší než začít dodržovat ten současný.
Při tak závažném úkolu, jako je boj proti hazardu, se nelze zdržovat formalitami, tudíž se ministr Kalousek zřejmě rozhodl obejít i bez tzv. věcného záměru zákona, ač jeho vypracování požadují Legislativní pravidla vlády, namísto toho jeho úředníci vypracovali rovnou hotovou verzi zákona. K připomínkám byl návrh předložen 9. listopadu 2011, přičemž Kalousek dal příslušným institucím 20 dnů na vyjádření, jinak bude považovat jejich stanovisko za souhlasné, což je zřejmě projev jeho charakteristického smyslu pro humor.
Lhůtu jsme tudíž prošvihli, a „veřejnost“ stejně není úřad pozvaný k připomínkování, některé osvícené instituce, jako Ústecký kraj, se přesto rozhodly návrh zveřejnit, takže si dovolím přidat pár postřehů.
Podle důvodové zprávy k návrhu:
„Připravovaná úprava by tedy měla:
a) zpřísnit a zprůhlednit podmínky pro provozování sázkových her,
b) zajistit vyšší ochranu fyzických osob před sociálně negativními dopady nepřiměřeného hraní,
c) vytvořit efektivnější zábrany zneužívání tohoto podnikání pro případné praní špinavých peněz,
d) zastavit nežádoucí růst provozování sázkových her a výrazně snížit dostupnost herních prostředí úpravou dosavadních pravomocí a působností státní správy a samosprávy,
…“
Podívejme se, jak navrhovaný zákon tyto cíle naplňuje:
1) Ruší se zákaz provozovat hrací automaty v sousedství kostelů, škol a veřejných budov. (přesněji řečeno, tento zákaz už od Nového roku ruší tzv. Farského protihazardní novela, Kalousek nápad svého spolustraníka přejímá, zjevně jde o pilíř boje proti hazardu).
2) Nijak se naproti tomu neomezuje možnost provozovat hrací automaty mimo herny a kasina, tj. v hospodách, kde s nimi může přijít do styku široká veřejnost. Přeměna heren na přísně kontrolovaná kasina pak samozřejmě už zcela přesahuje představivost protihazardních bojovníků z Kalouskova ministerstva.
3) Zvyšuje se maximální hodinová prohra – v hospodě z 1000 Kč na 10 000 Kč, v herně z 2000 Kč na 20 000 Kč, v kasinu z 10 000 Kč na 80 000 Kč. Stejně tak se zvyšuje maximální vklad do hry – v hospodě z 2 Kč na 50 Kč, v herně z 5 Kč na 200 Kč, v kasinu z 50 Kč na 500 Kč. Útěchou hráčům může být, že se jim podobně zvyšují i maximální výhry. Haha.
Pozn. Ministerstvo financí v rámci boje proti hazardu ve skutečnosti dnešní zákonné limity nedodržuje se zdůvodněním, že na jím povolované terminály se nevztahují, což je názor, který se jaksi nesetkal s pochopením ze strany ombudsmana.
4) Proces povolování hracích automatů dle návrhu bude probíhat ve dvou stupních: nejprve se vydá tzv. základní povolení, jímž se dovoluje provozovat určitý druh herních zařízení na celém území ČR. Narozdíl od dnešní situace, kdy ministerstvo může takové povolení udělit, v návrhu zákona je, že po splnění určitých podmínek, které jsou sice dosti rozsáhlé (základní kapitál, bezdlužnost atd.), ale nápadně mezi nimi chybí posouzení společenské škodlivosti povolované činnosti, úřad povolení udělit musí.
5) Po udělení základního povolení bude ještě nutné získat konkrétní povolení o (sic) umístění automatu. I to úřad udělit po splnění zákonných podmínek musí. Ústavní soud nedávno potvrdil, že obce mají právo zakázat vyhláškou na svém území automaty povolované ministerstvem financí, čehož se začalo v těchto dnech houfně využívat, nedávno například zakázali ministerské terminály v Brně. S tímto postupem chce nový protihazardní zákon skoncovat. Vyhlášky budou nahrazeny závazným stanoviskem, jímž bude obec povinna do 30 dnů se vyjádřit, zda automat odporuje veřejnému pořádku nebo nikoliv. Narozdíl od vyhlášky musí být takové stanovisko řádně zdůvodněné a může být provozovatelem automatu napadeno u soudu, v sázce je přece jeho svoboda podnikání. Na ministerstvu financí si zřejmě myslí, že tisíce soudních sporů zajistí „vyšší ochranu fyzických osob před sociálně negativními dopady nepřiměřeného hraní“ než jednoduchá vyhláška. Obce na jejich vedení mají jistě plno přebytečných finančních prostředků, narozdíl od chudých majitelů hracích automatů.
6) Dnes, pokud se prokáže, že povolení k provozování automatu nemělo být nikdy vydáno, třeba proto, že v žádosti uvedl provozovatel nepravdivé údaje, příslušný orgán ho zruší, tj. musí zrušit. V rámci zpřísnění podmínek dle návrhu zákona v takovém případě orgán povolení zrušit může a nemusí. Stejně tak, povolení bude možné, ale nikoliv nutné zrušit, pokud provozovatel opakovaně a závažným způsobem poruší zákon. Je to v § 48 (taky jsme tomu nevěřili).
7) Reklama na hazard se stručně řečeno nijak neomezuje. Dle návrhu „Jakákoliv reklama či propagace sázkové hry (..) provozovatelem musí obsahovat pouze fakticky správné a pravdivé sdělení. Žádné sdělení uvedené v reklamě na sázkovou hru nesmí být zavádějící, zejména pokud jde o informaci o možnosti výhry.“ Panu Kalouskovi by měl někdo vysvětlit, že nepravdivé údaje nesmí obsahovat ani reklama na prací prášek, nemluvě o tom, že nezavádějící reklama na hrací automaty by vypadala nějak takhle: „Chcete přijít na mizinu a pořídit si závislost jako na pervitinu? Naše herna je tu právě pro Vás!!“
8) Navrhovaný zákon upravuje i daň ze sázkových her. To je podobně nesmyslné, jakoby silniční daň byla upravena v Pravidlech silničního provozu. Leckoho by mohlo napadnout, že byla do zákona přibalena, aby mohli být jeho odpůrci označeni za hazardní lobby, ale poctivec Kalousek by jistě nic takového neudělal.
Závěr: doufejme, že k boji se státním dluhem na ministerstvu financí nepřistupují stejně jako k boji s hracími automaty, protože jinak by byl státní bankrot nevyhnutelný.
Za poskytnutí informací děkuji Matěji Hollanovi